ذکر جناب فضیل عِیاض رحمة الله علیه

ابوعلی فضیل بن عِیاض بن مسعود مروَزی (درگذشت ۱۸۷ق) ، از زاهدان نامدار عارف و از رجال صوفیه در قرن دوم است . محل تولد او به نقلی سمرقند ، و به نقلی دیگر روستای فُندین از ناحیه ی مرو ، و به نقل سوم ابیوَرد در دشت خاوران ترکمنستان بوده است .
فضیل پس از توبه از راهزنی ، از خراسان به کوفه و سپس به مکه رفت و مجاور شد و در همان جا درگذشت . وی از شاگردان امام صادق(ع) بود و از ایشان روایاتی نقل کرده است. اغلب عالمان رجالی شیعه او را از اهل سنت می‌دانند و در عین حال وی را از راویان موثق و قابل اعتماد به شمار می‎آورند.

 

گزیده ای از ذکر فضیل عیاض علیه الرحمة :

نقل است که روزی به عرفات ایستاده بود و در خلق نظاره می کرد و تضرّع و زاری ِ خلایق می شنید. گفت: «سبحان الله، اگر چندین خلایق نزدیک ِ شخصی روند، و از وِی دانگی زَر خواهند، ایشان را نا امید نگرداند.بر تو که خداوند ِ کریم ِ غفاری آمرزش ِ ایشان آسانتر است از دانگی زر بر ِ آن مرد ، و تو اکرم الاکرمینی ، آمین ِ آن است که همه را بیامرزی ».

نقل است که در شبانه ی عرفات از او پرسیدند که : حال ِ این خلایق چون می بینی؟ گفت: « آمرزیده اندی، اگر فضیل در میان ِ ایشان نبودی ».

و پرسیدند که چون است که خایفان را نمی بینیم؟ گفت: «اگر خایف بودی ایشان بر شما پوشیده نبودندی ، که خایف را نبیند مگر خایف ، و ماتم زده را نبیند مگر ماتم زده»…..

گفت: «هرچیزی را زکاتی است و زکات ِ عقل، اندوه ِ طویل است» و از آن جا ست که کانَ رسول الله، صلی الله علی و آله و سلّم، متواصِلُ الاحزان- {گفت}: «چنان که عجب بوَد که در بهشت گریند، عجبتر آن بوَد که کسی در دنیا خندد».

گفت: «چون خوفی در دل ساکن شود، چیزی که به کار نیاید به زبان ِ آن کس نگذرد. و از آن خوف، حبّ ِ دنیا و شهوات بسوزد، و رغبت ِ دنیا از دل بیرون کند».

گفت: «به جامه ی نرم و طعام ِ خوش و لذّت ِ حالی منگرید، که فردا لذّت ِ آن جامه و {آن} طعام نیابید».

گفت: «مردمان که از یکدیگر بریده شدند، به تکلّف شدند. هر گه که تکلّف از میان برخیزد، یکدیگر را گستاخ بتوانند دید».

گفت: «حق-تعالی- وحی کرد به کوهها که: من بر یکی از شما با پیغمبری سخن خواهم گفت. همه کوهها تکبّر کردند مگر طور ِ سینا، که سر فرود آورد. لاجرَم کرامت ِ کلام ِ حق یافت»…….

فایل صوتی ذکر فضیل عیاض به علت طولانی بودن در دو قسمت تنظیم گردیده است .

برای شنیدن آنلاین و یا دانلود کلیک کنید :

مدفن جناب فضیل عیاض در قبرستان ” مَعلاة ” واقع در مکّه مکرمه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست